hits

3 av 24 (MK-677)

Øvelsene for benkpress var basert på prinsippet for pyramide med mange sett og få repetisjoner. Pyramidene innebærer at vektbelastningen og repetisjonene justeres omvendt. Det gir grunnlag for oppbygging av styrke og kapasitet. Jeg forsøker å begrense pausene mellom settene til under 2 minutter. Det er få sett på hver vektbelastning slik at mesteparten av pausene blir brukt til den fortløpende justeringen med vektskiver. Programmet tar veldig lang tid hvis pausene blir forlenget. Jeg har ikke vært over 2 timer på treningsøktene hittil i Sheiko-systemet.

"Good morning (sitting)" var ukjent øvelse for meg og jeg måtte se på video på Youtube før utførelsen. Dette var noe tilsvarende som "Good morning (standing)" fra tidligere i uken (dvs. 1 av 24), men forskjellen er at øvelsen utføres fra en sittende posisjon på treningsbenken. Det er fortsatt fokus på de nedre ryggmusklene, men ved den sittende posisjonen er det mer konsentrert belastning på ryggen (dvs. ingen aktivering av støttemuskulaturen for bakside av låret og rumpe som for den stående utførelsen). Det har avgjørende betydning å ha lett vektbelastning (ca. 10 - 15 % av 1RM for knebøy fremstår som tilstrekkelig) og rolige bevegelser for utførelsen. Jeg bruker foreløpig bare vektstangen (dvs. uten vektskiver) på øvelsene med bøying av ryggen.

Det var forsinket muskelømhet (doms) også etter den andre treningsøkten (dvs. 2 av 24), men restitusjon og kapasiteten synes å være noe bedre. Muskelømhet for øvre delen av armer (triceps/skulder), nedre del av mage samt midtre- og øvre del av ryggen er som forventet etter lengre periode med total treningsfri. Jeg tenker at kroppen vil foreta rask tilpasning til treningsprogrammet og at det ikke blir muskelømhet i den andre uken. 

Kroppsvekten før frokost var på 83,0 kg (uendret). Jeg har matvarer som hvete, meieriprodukter og fruktjuice på "skal begrense"-listen (jfr. prinsippene for kostholdet). Utvalget av matvarer for lunsj og kvelds blir derfor betydelig redusert. Vanlige matvarer som brødskiver, knekkebrød, rundstykker, boller, kornblandinger, pasta, nudler, spagetti, lasagne, yoghurt, melk, cottage cheese, kesam, creme fraiche, tortilla, taco, pizza, hotdog, hamburger, kebab, lomper, juice mfl. er utenfor rammen av dette. Frokost blir ikke påvirket siden det består av havregrøt og middag er et mer ordinært måltid med pølser, kjøtt eller fisk hvor tilbehør som quinoa, linser, kikerter, ris eller poteter kan benyttes. Jeg forsøker med tilretteleggelse av variasjon for lunsj og kvelds, men inntil videre er det hovedsakelig matvarer som fisk, egg, kjøtt, quinoa, linser og grønnsaker slik at det blir 4 varme måltider om dagen. Jeg bruker saktekoker for tilberedelse av frokost, lunsj og kvelds slik at det er ikke spesielt tidkrevende. Saktekokeren har stått på svak varme i 24t i døgnet helt siden oppstarten på forskningsprosjektet. Havregrøten til frokost lages også med saktekokeren og settes på kvelden før. Etter frokost blir lunsj satt på og tilsvarende etter lunsj blir kvelds satt på. Som følge av dette er det alltid et sunt, næringsrikt og varmt måltid som er lett tilgjengelig for meg. Variasjonen for lunsj og kvelds blir derfor forskjellige typer kjøtt, fisk, grønnsaker og krydder med tilbehør som poteter, quinoa og linser i saktekokeren. Det blir betydelig reduksjon av fettinntaket siden det ikke er nødvendig med olje eller margarin til steking av matvarene. De varme måltidene gir også bedre metthetsfølelse for meg. Jeg tenker at det har vært noe økende omfang av sultfølelse i de siste dagene. Kroppsvekten er uendret. Det var ventet noe økning etter perioden på 3 uker med vektreduksjon ble avsluttet. Det skal være et kosthold som er basert på energi-/kaloribalanse, men det synes å være indikasjoner på at det er et mindre energi-/kaloriunderskudd i begynnelsen på forskningsprosjektet. Økning i konsentrasjon av ghrelin i blodet skal imidlertid gi mer sultfølelse, men det er ventet at dette blir mindre fremtredende etter ca. 1 - 2 ukers bruk. Jeg venter derfor med justeringer av kostholdet for nærmere vurdering om det er ghrelin eller om det er et reelt energi-/kaloriunderskudd som er årsaken til sultfølelsen. Helgen er også viktig siden det utelukkende er de dagene det historisk sett blir avvik i kostholdet.

Uke 1 med Sheiko #29 er gjennomført. Volumberegningene hittil i forskningsprosjektet er som følgende:

  Reps      
#29 Squat Bench Dead  
1 74 108 55 237
  Poundage      
#29 Squat Bench Dead  
1 8873 9779 7624 26275
  Intensity/Average %  
#29 Squat Bench Dead
1 65,9% 65,1% 71,5%

 

Det er sammenheng mellom repetisjoner, volum og intensitet. Den øvelsen som hadde høyest intensitet i den første uken var markløft og der var det også lavest volum og repetisjoner. Det er også som følge av at markløft er en gang i uken, mens de øvrige baseøvelsene er to ganger i uken. Jeg synes at den første uken med treningssystemet til Boris Sheiko har vært en positiv opplevelse. Vektbelastningen er moderat (ca. 66 - 72 % av 1RM) og jeg er komfortabel med kombinasjon av mange sett og få repetisjoner. Dette er treningsøkter som passer fint for meg. Det er imidlertid noe tidkrevende med de fortløpende justeringer av vektbelastningen. Det var spesielt fremtredende i dag med 12 sett for benkpress med 9 forskjellige vektbelastninger. I tillegg kommer det støtte- og isolasjonsøvelser som er ukjente for meg slik at jeg må se på videoer på Youtube før utførelsen, men det antas å være begrenset til den første uken. Det er variasjoner i treningsoppsettet for hver uke i 4-ukers programmet, men det synes ikke å være flere nye og ukjente øvelser for meg i de resterende 3 ukene av #29. Det blir gradvis økning i volumet i de kommende ukene slik at det er tilrettelagt for progresjon.

Currently on: 25 mg ed MK-677 from Research Pharma UK. Research project for 8 weeks from January 2nd 2018 until end of February 2018. Read: Purpose for research on MK-677. Workouts based on Sheiko Powerlifting Training (program #29 in January and #30 in February). Calorie is expected to be at maintenance level. Recomp. Primary focus on strength and positive development for body composition (decrease bodyfat and/or increase muscle mass). Read: Facts about MK-677.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Anahera

Anahera

42, Utlandet

I am quiet, systematic and technical nature and a clever, inventive mind, attentive to detail. I like to finish what I start without interruptions and also to have everything in its place and properly organized. I am inclined to be quiet, reserved, patient and conservative, preferring to test and prove everything to my own satisfaction before committing myself. I take life seriously and can be easily and deeply hurt and go into moods which can be quite extreme at times, causing turmoil and unhappiness. I find it difficult to join in light conversation with those with whom I am not well acquainted. I could feel quite alone and uncommunicative. My limited verbal expression (except with those involved in my field of interest) makes it difficult for me to communicate my deeper thoughts even to those closest to me. Friendships and personal association are accordingly restricted. Contact: anahera@protonmail.com

Kategorier

Arkiv