16 av 36


 

16. trening (B):

  • Knebøy - 50 repetisjoner på 122 kg (70 % av 1RM)
  • Markløft - 50 repetisjoner på 132 kg (70 % av 1RM)
  • Skråbenk (hantler) - 50 repetisjoner på 28 kg
  • Chin-up - 50 repetisjoner uten ekstra vektbelastning

 

Hva er den viktigste motivasjonsfaktoren for trening? Er det sunt og helsefremmende eller er det utseende og kropp?

Jeg vet at det er politisk korrekt å svare sunt og helsefremmende på spørsmålet, men for meg hadde det ikke vært nødvendig med trening for å være sunn og ha god helse. Det å velge aktivitet (gåturer, sykkel, trapper) frem inaktivitet (sofa, bil, rulletrapper) hadde vært tilstrekkelig for forebygging og behandling av helsen min. Å være fysisk aktiv har positive effekter på hjerte, skjelettmuskulatur, blod, blodfett, blodets koaguleringsfaktorer, blodplatenes egenskaper, kar, blodtrykk, fordeling av blodstrøm, immunsystemet, skjelettet, brusk, bindevev, lunger, åndedrett, kroppsbygging, fettvev, huden, mage- og tarmkanalen, leveren og hormonsystemet (dvs. hele kroppen). Trening kan gi ytterligere helsegevinster sammenlignet med fysisk aktivitet, men mindre justeringer som økning av energiforbruket på ca. 50 - 100 kcal pr. dag er tilstrekkelig for forbedringer hvis ved vedvarer. Det å gå til butikken (ca. 10 minutter hver vei) tilsvarer et energiforbruk på ca. 100 kcal hver vei. Andre aktiviteter som å gå til og fra arbeid samt å alltid ta trappene (flyplass, kjøpesenter, kontor, parkeringshus mv.) kan gi vesentlig økning av energiforbruket. Hverdagsaktiviteten har stor betydning og litt hver dag blir mye på et år.

For utseende og kropp er det imidlertid ikke tilstrekkelig med fysisk aktivitet eller hverdagsaktivitet. Trening og kosthold har en avgjørende betydning i slik sammenheng. Utseende og kropp kan samtidig ha betydning for selvbildet, selvoppfatning, selvfølelsen, selvtillit og selvsikkerhet. Det foreligger selvsagt forskning som viser at trening for utseende og kropp i stedet for helse som motivasjon gir forhøyet risiko for misnøye med egen kropp, redusert selvtillit og spiseforstyrrelser. Jeg tviler imidlertid på at personer som trener med helsemessig motivasjon er mer fornøyd med kroppen og har bedre selvtillit enn de som har det utseendemessige som motivasjon for trening.

Trening må ikke være sunt og helsefremmende, men trening med motivasjonsfaktorer som utseende og kropp kan være sunt og helsefremmende. Trenden i Norge er overvekt og fedme. Økningen er størst hos den yngre delen av befolkningen og særlig hos unge menn. Siden den største vekstgruppen for overvektige er barn og ungdom vil det på et fremtidig tidspunkt bli økning i andelen av voksne og eldre med overvekt og fedme. Det kan tenkes at fokuset på utseende og kropp er forebyggende og samfunnsmessige tiltak. Bruk av kosttilskudd og dopingmidler kan også være forebyggende i slik sammenheng. Alternativet med overvekt og fedme er et mer alvorlig samfunnsproblem. Overvekt og fedme gir mekaniske begrensninger som vanskeliggjør bevegelse. Det er risiko for bivirkninger som diabetes 2, kolesterolforstyrrelse, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, hjertesvikt, hjerteinfarkt, slag, åreforkalkningssykdommer, åndedrettsbesvær (søvnanape), gallesten, slitasjegikt, hormonforstyrrelser, nedsatt evne til å bli gravid, nedsatt evne til å ha sex, nedsatt selvfølelse, mobbing, diskriminering, stigmatisering, depresjon, psykiske problemstillinger, problemer med personlig hygiene, hudproblemer, belastningssymptomer for kroppen, smerter i kne/rygg, dårlig kondisjon, åndenød, utvikling av kreft og tidlig død. Antall bivirkninger synes å være mindre enn for anabole og androgene steroider med den omfattende listen som Astrid Bjørnebekk har utarbeidet (jfr. 31 av 48), men skadevirkningene for overvekt og fedme er ikke mindre alvorlig enn for anabole steroider. Når ca. 53 % av befolkningen (ca. 2,8 mill.) er overvektige og ca. 3 % av befolkningen (ca. 0,1 mill.) har brukt dopingmidler synes det å være åpenbart hva som fremstår som det største samfunns- og helsemessige problemet i Norge.

Forskere og ernæringsfysiologer er stadig "bekymret" eller "sterkt kritiske" til kroppsfokus og mener at utviklingen med styrketrening, kosthold, kosttilskudd, dopingmidler, sosiale medier mv. er basert på dette. Jeg betrakter imidlertid trenden med kroppsfokus som positiv. Det er et forebyggende og samfunnsmessig tiltak i forhold til overvekt og fedme som er det mest alvorlige folkehelseproblemet i nyere tid. Kroppsfokus kan gi bedre motivasjon, konsentrasjon, fokus, disiplin og kapasitet for iverksettelse og gjennomføring av kostholds- og treningsopplegg.

Utseende og kropp er den viktigste motivasjonsfaktoren for trening. Trening med fokus på utseende og kropp er sunt og helsefremmende.

Currently on: 10 mg ed LGD-4033 (Anabolicum) and 20 mg ed GW-501516 (Cardarine) from www.SARMSX.com. Research project for 12 weeks from August 7th until October 29th. 3-day minimalist-style program build aroud the basics and some progressive overload for muscle mass and maintaning of strenght. Moderate intensity, long-duration cardio for fat loss. Calorie at  +250 to +500 above maintenance level. Focus on development for body fat, strength, muscle mass and body weight. General objectives for muscle mass (increase), strength (maintaning) and fat (unchanged or limited increase) since target is weight increase (bulking).

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Anahera

Anahera

41, Utlandet

I am quiet, systematic and technical nature and a clever, inventive mind, attentive to detail. I like to finish what I start without interruptions and also to have everything in its place and properly organized. I am inclined to be quiet, reserved, patient and conservative, preferring to test and prove everything to my own satisfaction before committing myself. I take life seriously and can be easily and deeply hurt and go into moods which can be quite extreme at times, causing turmoil and unhappiness. I find it difficult to join in light conversation with those with whom I am not well acquainted. I could feel quite alone and uncommunicative. My limited verbal expression (except with those involved in my field of interest) makes it difficult for me to communicate my deeper thoughts even to those closest to me. Friendships and personal association are accordingly restricted. Contact: anahera@protonmail.com

Kategorier

Arkiv

hits