9 av 36


 

9. trening (A):

  • Knebøy - 50 repetisjoner på 122 kg (70 % av 1RM)
  • Benkpress - 50 repetisjoner på 92 kg (70 % av 1RM)
  • Enarmsroing (hantler) - 50 repetisjoner på 35 kg
  • Stående bicepscurl (Z-stang) - 50 repetisjoner på 36 kg

 

Styrketreningen er basert på et helkroppsprogram som har fokus på baseøvelser og litt progressiv overbelastning med støtte- og isolasjonsøvelser. Knebøy inngår i begge treningsøktene (A og B). For de øvrige muskelgruppene er det noe variasjon, dvs. benkpress (A) og skråbenk med hantler (B), enarmsroing med hantler (A) og markløft (B) samt stående bicepscurl med Z-stang (A) og chin-up (B). Jeg har tidligere hatt treningsopplegg som utelukkende var basert på knebøy, benkpress og markløft, men det kan bli noe ensidig når forskningsprosjektet har varighet på 3 måneder slik at ved denne anledning var det hensiktsmessig med litt variasjon i treningsopplegget.

Jeg foretok vurderinger om det var fornuftig med variasjoner i øvelser for bein også. I den forbindelse var det aktuelt med øvelser som beinspark, lårcurl og utfall som alternativ til knebøy. Øvelsen med utfall er en slags split-bøy eller delvis knebøy med en fot fremover og en fot bakover. Jeg har imidlertid ingen opplevelse av at det er strykeforskjeller i beina og det er heller ingen plager med korsryggen slik at det er egentlig ingen gode grunner til å velge øvelsen. Den tekniske utførelsen av utfall er også krevende slik at liten feil kan gjøre stor skade for knærne. I de fleste tilfeller hvor jeg er har benyttet øvelsen i treningsopplegget er det blitt smerter i knærne. Det er vanskelig å finne passende vektbelastning (dvs. ofte for tungt), det blir ubalanse for overkroppen (dvs. krumming av ryggen) og det blir for liten avstand mellom fremste og bakerste bein (dvs. kneet kommer over tærne). Beinspark og lårcurl er isolasjonsøvelser for frem- og baksiden av låret slik at det er ikke egnet i et helkroppsprogram, dvs. hvis ikke begge øvelsene er med. Jeg valgte derfor å bruke øvelsen for knebøy på hver treningsøkt. Det er ingen tvil om at knebøy er en øvelse som må være med i treningsprogrammet hvis det er ønskelig med fremgang. Det er en kompleks og krevende øvelse som aktiverer hele kroppen og styrker kjernemuskulaturen. Muskelgrupper som trenes ved knebøy er forside av lår, innside av lår, bakside av lår og rumpe. Det innebærer at det er egentlig ikke nødvendig med støtte- og isolasjonsøvelser hvis det er tilstrekkelig med mengdetrening for knebøy.

Knebøy kan være en katalysator for vekst i systemet og øvelsen kompletterer de andre press/dra bevegelser. 3 ganger i uken med 50 repetisjoner på 122 kg i periode på 12 uker er hardt arbeid, men forhåpentligvis vil det gi positive resultater. Problemstillingen for meg ved knebøy er manglende følelse av pump i bein- eller lårmuskulaturen eller kontakt med musklene som brukes på øvelsen. Jeg blir veldig andpusten ved +15 repetisjoner på settene, men det er ikke tilsvarende pump i muskulaturen som på andre øvelser som benkpress eller bicepscurl. Pump er imidlertid ikke grunnlaget for muskelhypertrofi. Utviklingen av muskler skal være basert på små rifter eller blødninger (mikrotraumer) i muskelvevet og/eller bindevevet som følge av sammentrekninger av muskulaturen. Tilpasning av treningen, restitusjon og justeringer av belastningen (antall kg, antall repetisjoner, antall sett, pauser mellom settene) er hensiktsmessig og forhåpentligvis er treningsopplegget av slik karakter at det blir forbedringer for muskulaturen i låret.

Jeg nevnte tidligere at media hadde ikke fått innrømmelsen og beklagelsen fra Justin Galtin slik at det kan være årsaken til den urettmessige behandlingen (dvs. 4 av 36). Det er ingen tvil om at media er mer tilgivende for personer som innrømmer feil og USA er spesielt tilgivende i slike saker. Jeg ble oppmerksom at Justin Gatlin nylig har kommet med uttalelse til ITV News som er en engelsk TV-kanal. I et eksklusivt intervju pr. 21.08.2017 ("exclusive: Justin Gatlin makes first public apology over doping past") ber Justin Gatlin om unnskyldning og sier "If they wanted an official apology, I'm sorry, I'm sorry, I apologise for any wrongdoings or any black eyes I brought onto the sport, I love the sport that's why I've come back to run and try to run to the best of my ability and for that I've worked hard to right my wrongs". VG har også omtalt saken i en artikkel pr. 24.08.2017. Jeg håper at Justin Galtin med dette får respekt og at det blir annerkjennelse av hans imponerende tilbakekomst fra to dopingdommer. Det er unikt og enestående innenfor idrett. 

Det har vært mye tårer, snufsing og gråting med Therese Johaug i det siste året. Hun gir av seg selv og blir hyllet i media (jfr. 8 av 36), men det er foreløpig ingen innrømmelse om skyldansvar. Therese Johaug har vært tydelig på at hun "har null skyld i denne saken" (jfr. VG pr. 13.10.2016) og det er blitt gjentatt flere ganger. Problemstillingen med dette er om dopingdommen skulle være gjeldende fra 16.09.2016 (dvs. tidspunktet for avgivelse av dopingprøven) eller fra 18.10.2016 (dvs. slik som CAS ville). Ved innrømmelse av dopingbruken ville 16.09.2016 vært utgangspunktet, men Therese Johaug har ikke erkjent ansvaret. Therese Johaug har innrømmet "regelbrudd", men mener at hun "ikke har utvist skyld". Det er ikke overbevisende at Therese Johaug (som internasjonal toppidrettsutøver i periode på over 10 år) ikke har gjennomført det enkle og grunnleggende opplæringsprogrammet "Ren Utøver" hvor den tydelige meldingen er at "det er ditt ansvar". Det er problemstilling at Therese Johaug ikke har vært kjent med regelverket og WADA-koden. Therese Johaug har aldri sett på dopinglisten til WADA. Det er tilretteleggelse med applikasjon på mobiltelefon slik at WADA-koden er lett tilgjengelig og ikke spesielt krevende å bruke. Det hadde trolig ingen vesentlig betydning for Therese Johaug om utestengelsen har varighet til 18.04.2018 eller 16.03.2018 (dvs. det er uansett etter Pyeongchang-OL), men CAS mente at det manglende kjennskapet til regelverket var "alarmerende".

I veiledning til utøvere om dopingbestemmelsene ("Utøverguiden") er det følgende beskrivelser om "ansvar" for utøver:

  • "Du må selv ta ansvar for hva du inntar".
  • "Hovedregelen er at du selv er ansvarlig for alt som befinner seg i kroppen din" (dvs. "objektivt ansvar"). Det stilles egentlig ikke krav til skyld for å avgjøre om reglene om et forbudt stoff er brutt. Utøver holdes objektivt ansvarlig for konsekvensene av en positiv prøve.
  • "Du har ansvaret for å påse at enhver medisinsk behandling du får ikke bryter reglene".
  • "Dopingbestemmelsene fastslår at du som utøver er ansvarlig for å vite hva som er et regelbrudd".
  • "Du har ansvar for å sette deg inn i hvilke stoffer og metoder som er oppført på dopinglisten".

 

Bruk av et forbudt stoff er "regelbrudd". Therese Johaug har utvist skyld og er ansvarlig for dette. Skyldgraden har betydning for utmåling av sanksjonen. Saksforholdet til Therese Johaug hadde ramme på inntil 24 måneder slik at ved 18 måneders utestengelse er det begrenset med "strafferabatt". Skyldgraden for henne ble vurdert til å være betydelig. Det er høy skyldgrad når varigheten på utestengelsen ble på 75 % av maksimal straff.

Jeg ble oppmerksom på at Rich Piana døde pr. 25.08.2017 og han ble 46 år. Rich Piana var et utrolig menneske som gav mye av seg selv i sosiale media som aktiv bruker av Facebook, Instagram og Youtube. Han fikk et alt for kort liv, men det var fullt av kvalitet, opplevelser, engasjement og generøsitet. Rich Piana er kjent for uttrykk som "whatever it takes" og "bigger by the day" samt spesielle treningsopplegg som "the 8 hour arm workout". Han hadde et utrolig engasjement og lidenskap for kroppsbygging. Rich Piana har også vært åpen om bruket av anabole steroider og veksthormoner siden han var 18 år.

Currently on: 10 mg ed LGD-4033 (Anabolicum) and 20 mg ed GW-501516 (Cardarine) from www.SARMSX.com. Research project for 12 weeks from August 7th until October 29th. 3-day minimalist-style program build aroud the basics and some progressive overload for muscle mass and maintaning of strenght. Moderate intensity, long-duration cardio for fat loss. Calorie at  +250 to +500 above maintenance level. Focus on development for body fat, strength, muscle mass and body weight. General objectives for muscle mass (increase), strength (maintaning) and fat (unchanged or limited increase) since target is weight increase (bulking).

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Anahera

Anahera

41, Utlandet

I am quiet, systematic and technical nature and a clever, inventive mind, attentive to detail. I like to finish what I start without interruptions and also to have everything in its place and properly organized. I am inclined to be quiet, reserved, patient and conservative, preferring to test and prove everything to my own satisfaction before committing myself. I take life seriously and can be easily and deeply hurt and go into moods which can be quite extreme at times, causing turmoil and unhappiness. I find it difficult to join in light conversation with those with whom I am not well acquainted. I could feel quite alone and uncommunicative. My limited verbal expression (except with those involved in my field of interest) makes it difficult for me to communicate my deeper thoughts even to those closest to me. Friendships and personal association are accordingly restricted. Contact: anahera@protonmail.com

Kategorier

Arkiv

hits