7 av 36


 

7. trening (A):

  • Knebøy - 50 repetisjoner på 122 kg (70 % av 1RM)
  • Benkpress - 50 repetisjoner på 92 kg (70 % av 1RM)
  • Enarmsroing (hantler) - 50 repetisjoner på 35 kg
  • Stående bicepscurl (Z-stang) - 50 repetisjoner på 36 kg

 

Jeg fikk smerter på innsiden av det høyre kneet på knebøy. Det fremstår ikke som overbelastning eller feilbelastning, men antas å være som følge av utilstrekkelig med oppvarming. Det påvirket ikke antall repetisjoner, antall sett eller utførelsen av øvelsen, men det var litt plagsomt. Det var ingen smerter i kneet etter treningsøkten slik at det får tilsynelatende ingen videre konsekvenser.

Det er ingen sultfølelse, men det er god matlyst slik at energi-/kalorioverskuddet har vært på over +500 kcal. Arten og omfanget av avvik fra kostholdsplanen er større når det er fokus på vektøkning sammenlignet med prosjekter med rekomposisjon og vektreduksjon. Utgangspunktet er at 90 % av kostholdet skal være innenfor rammen av sunn- og næringsrike matvarer, men dette forholdstallet er krevende i prosjekter med vektøkning siden det er mindre disiplin. Det var spesielt krevende i den første uken når motivasjon, treningsinteressen og arbeidsinnsatsen var totalt fraværende. Matinntaket hadde karakter av å være trøstespising slik at det ble avvik med hamburger, pizza, sjokolade, iskrem, kjeks og boller. Det positive var alle planlagte treningsøkter for styrke og løping ble gjennomført i sin helhet. Det finnes ingen gode unnskyldninger for å droppe en treningsøkt. I den andre uken ble det positiv utvikling for treningsøktene og dermed mindre avvik fra kostholdsplanen. Jeg følger kostholdsplanen (dvs. frokost, lunsj, middag og kvelds) slik at mikro- og makroingrediensene er på plass, men avvikene er ekstra mellommåltider med høyt innhold av fett og karbohydrater. Det innebærer at energi-/kalorioverskuddet blir forhøyet. Jeg begynner på den tredje uken nå. Etter en forlenget pause blir det omsider oppstart med treningsøkter for kampsport slik at det blir økning i arten og omfanget av kardiotrening. Det er viktig å ikke begynne for hardt etter sommerferien, men jeg føler at det er tilstrekkelig kapasitet til å styrke (3 ganger), løping (1 gang) og kampsport (2 - 3 ganger) nå. Jeg forventer også at det gir bedre disiplin og kontroll slik at det blir full fokus på kostholdsplanen. Et energi-/kalorioverskudd på over +500 kcal er for høyt, men et varierende omfang innenfor rammen av +250 til +500 kcal er fornuftig ved fokus på vektøkning.

Målsetninger, disiplin og planlegging er viktig for å komme i gang med treningen, mens gradvis økning i mengde og intensitet er avgjørende for å få progresjon og fremgang. Kombinasjonen med vektløfting, løping og kampsport har alle elementer for styrke, hurtighet, spenst, balanse, koordinasjon, utholdenhet, disiplin, kontroll og fleksibilitet.

Jeg merker at det har vært økning i kroppsvekten og det er ingen tvil om at fettprosenten har økt. Jeg bruker ikke baderomsvekten i forskningsprosjekter, men fleksing av muskler, posering foran speilet og beltespennet på buksen gir indikasjoner på bevegelser i kroppsvekten. Beltespennet på buksen er justert med ett hakk slik at det er ingen tvil om at det er vektøkning og negative bevegelser for midje - hofte målet. Basert på tidligere erfaringer skal et hakk på beltespennet være ca. +/- 5 kg slik at det innebærer evt. at kroppsvekten er på +85 kg og det er overraskende stor vektøkning på kort tid. Det blir ofte rask økning i kroppsvekten etter en lengre periode med fokus på rekomposisjon og vektreduksjon.

I en slik sammenheng blir det interessant med vurdering av egenskapene for fettforbrenning til GW-501516 (Cardarine). Dette skal være en metabolsk modulator som hjelper muskelen med omdanning av glukose og fett til energi på samme måte som trening gjør, dvs. det blir økning i fettforbrenningen. Preparatet skal være beskyttelse mot fedme som er forårsaket av diett (dvs. energi-/kalorioverskudd, usunn mat). Ifølge de teoretiske beskrivelsene kan det bli betydelig reduksjon av kroppsfettet selv om det ikke er energi-/kaloriunderskudd eller katabolsk (nedbrytende) tilstand for kroppen ("shed fat rapidly", "drop fat at a far higher rate than generally possibly", "strong treatment for obesity"). Reduksjon av kroppsfettet skjer som følge av økt glukoseopptak i muskulaturen.

Inntil videre er det ingen indikasjoner på økning i fettforbrenning, økt glukoseopptak i muskulaturen eller beskyttelse mot fedme. Det er rask økning i kroppsvekten i samsvar med energi-/kalorioverskuddet og avvikene fra kostholdsplanen. Det er ingen tvil om at det er økning i kroppsfettet og fettprosenten. Hvis det fortsetter slik blir det trolig kroppsvekt på +90 kg og fettprosent på +14 % innen neste analyse av kroppens sammensetning (dvs. i uke 6). Målsetningen var å begrense økningen i kroppsfettet, men foreløpig er det ingen indikasjoner på at det blir realitet. Kroppsfettet var på 8,5 kg og fettprosenten var på 10,7 % ved oppstart på forskningsprosjektet (jfr. analyse av kroppens sammensetning i midten av juni 2017). Jeg har ikke tallfestet hva som menes med "begrensning" i målsetningene, men det bør være lavere enn 13,8 % til 14,5 % (dvs. grunnlinjen fra tidligere prosjekter). Jeg har ikke urealistiske forventninger og antar at fettprosent på 12-tallet kan betraktes for å være godkjent i et prosjekt med fokus på vektøkning.

Forskningsprosjektet er av langvarig karakter med ramme på ca. 3 måneder. Det skal imidlertid foretas analyse av kroppens sammensetning etter 6 uker og etter 12 uker. Hvis det er tidkrevende for prosessen med endringer av metabolisme og fettforbrenning vil det trolig være betydelig økning i kroppsfettet og fettprosenten på den første målingen, men det bør være identifiserbare effekter på den andre målingen hvis preparatet skal være egnet som fettforbrenner, behandling av fedme mv.

Currently on: 10 mg ed LGD-4033 (Anabolicum) and 20 mg ed GW-501516 (Cardarine) from www.SARMSX.com. Research project for 12 weeks from August 7th until October 29th. 3-day minimalist-style program build aroud the basics and some progressive overload for muscle mass and maintaning of strenght. Moderate intensity, long-duration cardio for fat loss. Calorie at  +250 to +500 above maintenance level. Focus on development for body fat, strength, muscle mass and body weight. General objectives for muscle mass (increase), strength (maintaning) and fat (unchanged or limited increase) since target is weight increase (bulking).

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Anahera

Anahera

41, Utlandet

I am quiet, systematic and technical nature and a clever, inventive mind, attentive to detail. I like to finish what I start without interruptions and also to have everything in its place and properly organized. I am inclined to be quiet, reserved, patient and conservative, preferring to test and prove everything to my own satisfaction before committing myself. I take life seriously and can be easily and deeply hurt and go into moods which can be quite extreme at times, causing turmoil and unhappiness. I find it difficult to join in light conversation with those with whom I am not well acquainted. I could feel quite alone and uncommunicative. My limited verbal expression (except with those involved in my field of interest) makes it difficult for me to communicate my deeper thoughts even to those closest to me. Friendships and personal association are accordingly restricted. Contact: anahera@protonmail.com

Kategorier

Arkiv

hits