Test av 1RM

Jeg har gjennomført forskningsprosjektet på 8 uker med S-4 (Andarine) fra SarmsX. Det er foretatt test av 1RM i baseøvelsene for benkpress, knebøy og markløft for vurdering av utviklingen i ren styrkeMålsetningen med forskningsprosjektet var "opprettholdelse av styrke" siden det var fokus på vektreduksjon med kostholdsplan for energi-/kaloriunderskudd på ca. -250 til -500 kcal. Basert på forhåndsvurderingen fra de siste treningsøktene var det imidlertid forventninger om reduksjon i styrken på mellom -1,58 % til -3,96 %, dvs. innenfor rammen av 132 til 134 kg for benkpress, 172 til 177 kg for knebøy og 182 til 187 for markløft (jfr. 46 av 48). Det har vært indikasjoner på svakhet som følge av reduksjon i antall repetisjoner på flere øvelser på treningsøktene for styrke. Jeg bruker ikke utstyr på øvelsene, dvs. det er ingen bruk av sko, belte, drareimer, skulderpute, magnesium eller hansker. Det er bruk av støttefunksjon (spotter) for benkpress siden muskulær utmattelse (failure) kan få uheldige konsekvenser, men det er ikke stativ med sikring for knebøy slik at det er noe forsiktighet i øvelsen. Det å gjennomføre markløft alene er ingen problem. 

Resultatet på test av 1RM ble som følgende (med endring fra 28. februar 2017 etter forskningsprosjektet med Ostarine (MK-2866) i parentes):

  • Benkpress - 132 kg (-5 kg og -3,65 %)
  • Knebøy - 177 kg (uendret)
  • Markløft - 187 kg (-5 kg og -2,61%)

 

For benkpress har det vært svakheter på treningsøktene med 5 x 4 på 122 kg og antall repetisjoner ble redusert til 5 x 3 i avslutningsfasen på forskningsprosjektet. Det har vært tilsvarende svakhet på treningsøktene for hypertrofi slik at også den muskulære utholdenheten er noe svekket. Jeg synes at det gikk greit på 132 kg, men det ble muskulær utmattelse (failure) på 134 kg og det var lite hensiktsmessig med forsøk på 137 kg. Det var ikke uventet med reduksjon av 1RM, men det er skuffende med 132 kg siden det var ønskelig med opprettholdelse av bestenoteringen med "sommerkropp" og lavere fettprosent enn i vinter.

Det har ikke vært noe usikkerhet for knebøy på øvelsen med 5 x 5 med 152 kg eller beinøvelser generelt, men den reduserte kroppsvekten innebærer noe mer ustabilitet for bevegelsene og potensielt svakere kjernemuskulatur. Jeg må også ta hensyn til at det ikke er knebøystativ med sikring. Bevegelsen og utførelsen av øvelsen var noe ustabil på 172 kg, men jeg var komfortabel med høyere vektbelastning. Det gikk greit på 177 kg slik at resultatet ble uendret fra forrige test av 1RM. Det virker som muskulaturen i bein er noe mindre sårbar og mer stabil enn den øvrige muskulaturen ved energi-/kaloriunderskudd.

For markløft har det vært enkelte svakheter for grepsstyrken i avslutningsfasen, men antall repetisjoner på øvelsen med 5 x 5 på 167 kg er ikke blitt påvirket i vesentlig grad. Jeg mistet imidlertid grepet etter 4 repetisjoner på det siste settet på forrige treningsøkt. Det er blitt mer krevende å opprettholde antall repetisjoner og tatt i betraktning at 192 kg på forrige test av 1RM ble godkjent under tvil var jeg overbevist om at det ville bli reduksjon i 1RM på dagens kraftøvelse. Det var fin bevegelse og teknisk utførelse på 187 kg, men det ble muskulær utmattelse (failure) på 192 kg. Det var ikke grepet som sviktet. Det var ingen bevegelse for vektstangen og jeg var egentlig sjanseløs på den vektbelastningen. Det var ingen kraft igjen.

Det ble reduksjon i 1RM med -1,98 % (dvs. -10 kg fra 506 kg til 496 kg) for benkpress, knebøy og markløft. Jeg er egentlig fornøyd med treningsopplegget i perioden på 8 uker, men det har ikke vært effekter på styrken for S-4 (Andarine). Jeg har brukt tilsvarende treningsopplegg som i det foregående forskningsprosjektet med Ostarine (MK-2866) hvor det på test pr. 28.02.2017 ble økning i styrken på +7,43 %. De teoretiske beskrivelsene som at S-4 (Andarine) skal bidra til betydelig økning i styrke og steroid-lignende resultater er feilaktig og upålitelig fremstilling fra SarmsX. Det var ingen positive mereffekter på styrken fra preparatet og resultatene som er oppnådd er innenfor rammen av tidligere prosjekter med bruk av konvensjonelle og ikke-anabole kosttilskudd ved fokus på vektreduksjon. I et tilsvarende prosjekt med bruk av PES Alphamine hvor det på test pr. 23.10.2016 ble det reduksjon av ren styrke med -2,15 % (dvs. -10 kg fra 466 kg til 456 kg). Det er sammenfallende med endringene i dette forskningsprosjektet. Jeg hadde mye større forventninger til S-4 (Andarine) siden preparatet er registrert på dopinglisten til idretten som "øvrige anabole stoffer" av Anti-Doping Norge (ADNO) og sammenlignet med testosteron og andre steroider (Anavar, Winstrol).  

Det var indikasjoner på negative effekter i løpet av de første ukene med energi-/kaloriunderskudd (ca. -300 til -400 kcal) ved at antall repetisjoner ble redusert på flere øvelser, men i midten av prosjektet med økende doseringer (70 og 80 mg ed) var det positiv utvikling ved at de tapte repetisjonen ble gjenvunnet. I slutten av forskningsprosjektet med økende energi-/kaloriunderskudd (inntil ca. -500 kcal) og forkjølelse (ca. 5 - 6 dager med sykdom) ble det reduksjon i antall repetisjoner både på treningsøktene for ren styrke og den muskulære utholdenheten. Jeg tviler på at tap av styrke på test av 1RM kan tilordnes sykdommen siden det har vært tilstrekkelig med tid til gjenoppretting (ca. 9 - 10 dager siden friskmeldelse) samt at ytelsen på løpstreningene ble ikke påvirket i perioden. Jeg var under 4:00 min/km på de fleste løpstreninger i de siste 2 ukene av forskningsprosjektet.

S-4 (Andarine) har en kort halveringstid på ca. 4 - 6 timer og det er derfor fornuftig med fordeling av doseringen. Det som betraktes for å være optimalt er å ta den første doseringen om morgenen og den andre doseringen ca. 4 - 6 timer senere. Det blir ofte anbefalt at den ene doseringen er ca. 30 minutter før trening siden det kan gi bedre ytelse på treningsøkten, men mine erfaringer viser at dette er en unødvendig øvelse. Jeg hadde ingen merkbare effekter ved bedre ytelse på treningsøktene slik at preparatet fremstår ikke som en kortsiktig prestasjonsøker slik som PWO-produktene. Det var ingen forskjeller på treningsøktene hvor det var dosering før trening sammenlignet med treningsøkter uten dosering. Jeg har i de fleste tilfeller treningsøkter for styrke etter den første eller andre doseringen, men det er gjort forsøkt med treningsøkter på andre tidspunkter på dagen uten at vektbelastning, antall repetisjoner eller ytelsen for øvrig fremstod som forskjellig.

One-Rep Max after research project for 8 weeks with 50 to 80 mg ed S-4 (S4 Andarine from www.SARMSX.com). Disappointing development for strength. No ability to maintain (or increase) strength in a hypocaloric environment (calories at -250 to -500 below maintenance level). There is no steroid like results. No increased performance in the gym when taken prior to workout. Strength went down -1,98 % (-10 kilo, from 506 kilo to 496 kilo for bench press, squat and deadlift) and this is comparable with former research projects for cutting with ordinary and non-anabolic supplements. I expected much more from S-4 (Andarine) since it is classified as "other anabolic agents" by The World Anti-Doping Agency (WADA) and being compared to testosterone ("a third of the affinity of testosterone") and other forms of steroids (Anavar, Winstrol).

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Anahera

Anahera

41, Utlandet

I am quiet, systematic and technical nature and a clever, inventive mind, attentive to detail. I like to finish what I start without interruptions and also to have everything in its place and properly organized. I am inclined to be quiet, reserved, patient and conservative, preferring to test and prove everything to my own satisfaction before committing myself. I take life seriously and can be easily and deeply hurt and go into moods which can be quite extreme at times, causing turmoil and unhappiness. I find it difficult to join in light conversation with those with whom I am not well acquainted. I could feel quite alone and uncommunicative. My limited verbal expression (except with those involved in my field of interest) makes it difficult for me to communicate my deeper thoughts even to those closest to me. Friendships and personal association are accordingly restricted. Contact: anahera@protonmail.com

Kategorier

Arkiv

hits