38 av 48

38. trening (rygg og biceps):

  • Markløft - 5 x 5 på 167 kg (87 % av 1RM)
  • Chin-up - 5 x 5 på 25 kg
  • Stående bicepscurl (Z-stang) - 5 x 5 på 56 kg
  • Sittende hammercurl (hantler) - 5 x 5 på 23 kg

 

Det var ingen endringer i vektbelastningen eller antall repetisjoner sammenlignet med forrige treningsøkt (dvs. 32 av 48). Grepsstyrken fremstår som tilstrekkelig og det er ingen indikasjoner på svakheter i utførelsen for markløft.

Den 20. treningsøkten med løping er gjennomført. Tiden for segmentet på ca. 5,3 km ble på 21:06 min, dvs. 3:57 min/km. Dette er ny bestenotering både for den samlede tiden på distansen og tempo pr. km som jeg hovedsakelig har fokus på. Distansen kan være noe varierende (dvs. +/- 50 til 100 meter) slik at tempo er mest relevant i denne sammenheng. Det er positivt med ny bestenotering i den 7. uken på rad og etter økning av doseringen til 80 mg ed for S-4 (Andarine). Dette er den andre noteringen på under 4:00 min/km som antas å være et motstandsnivå siden det er fokus på "moderat intensitet". På treningsøkten var 4 av 5 runder på under 4:00 min/km og det var bare på runden med motbakke at tiden ble på over 4:00 min/km. Det var egentlig ikke en spesielt krevende treningsøkt, men det var følelse av å være mindre andpusten og samtidig ha mer laktatsyre (melkesyre, stivhet) i muskulaturen i låret. Det er i utgangspunktet en litt uvanlig kombinasjon siden det er økning i tempo, men jeg tenker at dette er som følge av energi-/kaloriunderskuddet på ca. -450 kcal i forrige uke. Det har ikke vært avvik fra kostholdsplanen i den siste uken og siden avvikene innebærer oppkarbing har inntaket av karbohydrater vært lavt i perioden. Det antas å være mer laktatsyre i muskulaturen når det er mindre karbohydrater eller energinivå for kroppen.

Jeg har tidligere nevnt artikkelen i Aftenposten pr. 14.05.2017 om "ungdom opplever kroppspress" (dvs. 33 av 48). I artikkelen kommer Christine Sundgot-Borgen fra Norges Idrettshøyskole om 10 tips for å bli kvitt kroppspresset. Et av tipsene var "vær selektiv på sosiale medier" og hensikten var at det bør unngås å bruke tid på profiler som gir svekket selvfølelse. Organisasjonen Royal Society for Puplic Health (RSPH) fra England har pr. 19.05.2017 publisert en undersøkelse om #StatusOfMind hvor det kommer frem at Instagram, Snapchat, Facebook og Twitter (i den rekkefølge) er de sosiale medier som har netto negativ innflytelse ("net negative") på den mentale helsen og selvfølelsen for ungdommer ("Instagram ranked worst for young peoples mental Health"), mens Youtube er faktisk det eneste av de sosiale medier som har netto positiv innflytelse ("net positive"). Alle de sosiale medier har negativ effekt på søvn ("sleep"), men det virker som Youtube er bedre for bevissthet ("awareness"), angst ("anxiety"), depresjon ("depression") og ensomhet ("loneliness"). I tillegg er Youtube mye mindre negativt for kroppsbilde ("body image") enn de øvrige sosiale medier. Det virker derfor som film er bedre enn bilder for selvfølelsen til unge personer. Det antas at den samfunnsmessige situasjonen i England og Norge er sammenlignbar slik at undersøkelsen er trolig treffende også for norske forhold. Dette blir bekreftet av hekkeløper Isabelle Pedersen (25 år, 170 cm, 61 kg) som blir "dårlig av å sjekke Instagram" ifølge en artikkel i Aftenposten pr. 17.05.2017. Hun sier at "når jeg blar nedover Instagram tenker jeg så jævlig dårlig trent jeg er" og hun får derfor en "dårlig følelse" av å bruke sosiale medier. Isabelle Pedersen har BMI på 21,1 og det er innenfor rammen av "normal kroppsvekt" som er fra 18,5 til 24,9. Den generelle utviklingen i Norge beveger seg imidlertid i retning av overvekt (BMI på +25) og fedme (BMI på +30). I 1980 var ca. 44 % av nordmenn overvektige, mens nå er ca. 53 % overvektige (dvs. mer en halvparten av befolkningen). Det tilsvarer ca. 2 787 000 personer i 2017 sammenlignet med ca. 1 794 000 personer i 1980. Det økte forholdstallet sammen med den økte befolkningen i landet innebærer ca. 1 000 000 flere overvektige personer i løpet av de siste ca. 37 årene. Økningen er størst hos den yngre delen av befolkningen og særlig hos unge menn. Hovedårsaken antas å være som følge av endringer i kosthold og trening. Det er reduksjon i fysisk aktivitet og økning i energi-/kaloriinntaket. Dette er egentlig vanskelig å forstå siden bildet som blir presentert i media med nyhetssaker om trening, kosthold, prestasjonsfremmede midler (anabole steroider, kosttilskudd) og kroppspress gir andre oppfatninger. Det er uansett en uheldig kombinasjon som gir grunnlag for utvikling av overvekt. Siden den største vekstgruppen for overvektige er nettopp barn og ungdom vil det på et fremtidig tidspunkt bli økning i andelen av voksne med overvekt og fedme. Det kan tenkes at kroppspress, drømmekropp, fitnesskonkurranser, sosiale medier mv. er forebyggende og samfunnsmessige tiltak. Alternativet med overvekt og fedme er et mer alvorlig samfunnsproblem. I stedet for at bilder på Instagram, Snapchat mv. skal gi frustrasjon, depresjon, bekymring, angst, sorg, nervøsitet, stress mv. for ungdommer bør det brukes til å oppnå bedre motivasjon, konsentrasjon, fokus, disiplin, kapasitet mv. for iverksettelse eller gjennomføring av kostholds- og treningsopplegg. Det synes å være slapphet og treghet i samfunnet. Ungdommene som blir negativt påvirket ved å se på bilder av "drømmekropp" og betrakter det som "kroppspress" fremstår som tiltaksløse og det er manglende disiplin. Det blir depresjon i stedet for motivasjon.

Currently on: 80 mg ed S-4 (S4 Andarine from www.SARMSX.com). Research project for 8 weeks from April 17th until June 11th. 3-day body part split for mass and strength. Moderate intensity, long-duration cardio for fat loss. Calorie at  -250 to -500 below maintenance level. Focus on development for body fat, strength, muscle mass and body weight. General objectives for muscle mass (preservation), strength (maintaining) and fat (significantly decrease) since target is weight reduction (cutting). Night vision problems (night blindness) at 60 mg ed (no issues at 50 mg ed). Yellow tint is noticed in both artificial light and natural light.

Én kommentar

Marius treningsfreak

30.05.2017 kl.16:49

Meget solid oppsummering av hvordan sosiale medier og kroppspress kan føre til at folk slutter med trening.

Har helt bevisst ikke lagt ut noen bilder av mitt ansikt eller kropp på min nettside som følge av dette. Tror verken at jeg har godt av å sammenligne meg med andre eller at kroppen min kan brukes som sammenligningsgrunnlag for andre. Hva er vitsen?

Skriv en ny kommentar

Anahera

Anahera

41, Utlandet

I am quiet, systematic and technical nature and a clever, inventive mind, attentive to detail. I like to finish what I start without interruptions and also to have everything in its place and properly organized. I am inclined to be quiet, reserved, patient and conservative, preferring to test and prove everything to my own satisfaction before committing myself. I take life seriously and can be easily and deeply hurt and go into moods which can be quite extreme at times, causing turmoil and unhappiness. I find it difficult to join in light conversation with those with whom I am not well acquainted. I could feel quite alone and uncommunicative. My limited verbal expression (except with those involved in my field of interest) makes it difficult for me to communicate my deeper thoughts even to those closest to me. Friendships and personal association are accordingly restricted, as well as business success, because I am over-cautious in venturing into financial risks or promotional effort. Contact: anahera@protonmail.com

Kategorier

Arkiv

hits