29 av 48

29. trening (rygg og biceps):

  • Markløft - 4 x 8 på 157 kg (82 % av 1RM)
  • Chin-up - 4 x 10 på 15 kg
  • Stående bicepscurl (Z-stang) - 4 x 10 på 48 kg
  • Sittende hammercurl (hantler) - 4 x 10 på 20 kg

 

Det var ingen endringer i vektbelastningen eller antall repetisjoner sammenlignet med forrige treningsøkt (dvs. 23 av 48).

Det har ikke vært endringer for søvn, søvnmønster eller søvnkvalitet i perioden med bruk av S-4 (Andarine). Det er beskrivelser om at SARM som S-4 (Andarine), Ostarine (MK-2866) og GW-501516 (Cardarine) gir mer energi og bedre utholdenhet slik at det kan tenkes å ha effekter på søvn og trening. SARM er imidlertid ikke stimulerende på samme måte som koffein, efedrin og DMAA (Methylhexanamine). Det kan heller ikke sammenlignes med PWO, fettforbrennere og energidrikker. Inntak av S-4 (Andarine) gir ingen følelse av økt energinivå, våkenhet, oppstemthet, utholdenhet, konsentrasjon, fokus eller bedre selvfølelse. Det er ingen umiddelbare effekter. Jeg registrerer at det etter 5 uker er opprettholdelse av styrken på 24 av 24 øvelser (dvs. 100 %) på treningsøktene selv med energi-/kaloriunderskudd på -250 til -500 kcal og at tempo på løpstreningene er blitt forbedret, men dette antas å være progresjon eller fremgang som følge av vedvarende eller langvarig bruk av preparatet. Det gir ingen merkbare effekter på den enkelte treningsøkten etter inntak av S-4 (Andarine) og preparatet forårsaker ikke stimulering slik at det kan bli søvnløshet, rastløshet, uro mv.

Søvn har vesentlig betydning for forbrenning og vektreduksjon. Redusert søvn kan påvirke kroppens biologiske aktiviteter (biorytme) og de naturlige svingninger i hormoner ved at det blir økt sultfølelse (og dermed sannsynlighet for økt kaloriinntak). En person som står opp tidligere om morgen og/eller legger seg senere om kvelden har normalt flere måltider og høyere kaloriinntak enn en person som har normal døgnrytme med 8,5 timer søvn. Det er også studie som gir indikasjoner på at kroppssammensetningen blir påvirket av søvnmengden. Mer søvn gir bedre forbrenning. Ved fokus på vektreduksjon kan det være større sannsynlighet for opprettholdelse av muskelmasse ved mye søvn (ca. 8,5 timer) enn ved lite søvn (ca. 5,5 timer). Mitt søvnmønster er på ca. 7 timer og det er tilsvarende som tidligere slik at det er ingen endringer.

MK-677 er et veksthormon sekret (secretagogue), men blir ofte klassifisert som SARM (dvs. av selgere, leverandører). Preparat kan gi forbedringer av søvnkvaliteten. Ifølge en studie var det økning i sølvkvaliteten (målt med søvnfasen for REM) med ca. 20 - 50 %. I REM-fasen av søvn er hjernebølgene nesten de samme som i våken tilstand og det er hurtige øyebevegelser, men hele kroppen er fullstendig avslappet. Det er ofte i denne fasen at det er drømmer. REM-fasen utgjør normalt en mindre del av søvn, men kan utgjøre opptil ca. 25 % av den totale søvntiden. Jeg er usikker på arten og omfanget av REM-perioden for meg, men i de tilfeller hvor jeg blir vekket (alarmklokke eller andre lyder, forstyrrelser mv.) er det ikke unormalt at jeg husker fragmenter fra drømmer slik at det antas å være i en REM-fase.

Samfunnsmagasinet EKKO (NRK P2) hadde pr. 15.05.2017 et program om "Farlig kroppspress" med undertittel som "unge gutter, kroppspress og steroider" og "politiet aksjonerer på private treningssenter". Det er interessante og spennende betraktninger om aktuelle tema, men det er samtidig en forenklet eller ubalansert fremstilling og negativ fremtoning. Professor Jorunn Sundgot Borgen fra Norges Idrettshøgskole (seksjon for idrettsmedisinske fag) er fagpersonen i programmet og hun er spesialist på ernæring, kosthold, spiseforstyrrelser og vektproblemer. Hun mener at det er "uforenlige prosesser" når det er fokus på kombinasjon av reduksjon av kroppsfettet og økning av muskelmassen ved mindre kaloriinntak (dvs. energi-/kaloriunderskudd). Lavt kaloriinntak påvirker hormonproduksjon og blir det reduksjon av testosteron. Det innebærer at det ikke blir muskeltilvekst (utilstrekkelige eller manglende resultater fra treningen). Dermed er det mange som velger å bruke "mer enn proteinpulver" og bestiller "andre typer medikamenter", dvs. Jorunn Sundgot Borgen kommer med en dårlig skjult henvisning til den økende bruken av steroider og andre prestasjonsfremmede midler. "Ufaglærte bloggere" med "null kompetanse om kosthold eller trening" blir også slaktet i programmet. Det blir fremstilt som "virkelig faglig" og "mer enn helsefarlig" å følge anbefalinger, veiledning mv. på blogger og sosiale media. I programmet er det f. eks. reportasje hvor Cornelis Elander (i videodagbok med selfiestang i eget treningsrom) gir anbefaling og veiledning om reduksjon av fettprosent til en ung jente. Jeg gjør oppmerksom på at EKKO tar ikke stilling til hans faglige og selverklærte kompetanse som "treningsekspert" og "personlig trener", men de mener at det på generelt grunnlag er mange bloggere med "svært liten kompetanse" om trening, kosthold og ernæring. I avslutningsfasen er det også detaljerte betraktninger fra Politiet om hvilke vurderinger, utvalgskriterier og prosesser som skjer i forbindelse med aksjoner på treningssenter. Representanten fra Politiet er tydelig på at "litt av poenget" med aksjonene er å gi personen(e) som blir valgt ut en "solid nedtur" ved å bli ydmyket foran de øvrige som er på treningssenteret. Hør på podkast.

Currently on: 70 mg ed S-4 (S4 Andarine from www.SARMSX.com). Research project for 8 weeks from April 17th until June 11th. 3-day body part split for mass and strength. Moderate intensity, long-duration cardio for fat loss. Calorie at  -250 to -500 below maintenance level. Focus on development for body fat, strength, muscle mass and body weight. General objectives for muscle mass (preservation), strength (maintaining) and fat (significantly decrease) since target is weight reduction (cutting). Night vision problems (night blindness) at 60 mg ed (no issues at 50 mg ed). Yellow tint is noticed in both artificial light and natural light.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Anahera

Anahera

41, Utlandet

I am quiet, systematic and technical nature and a clever, inventive mind, attentive to detail. I like to finish what I start without interruptions and also to have everything in its place and properly organized. I am inclined to be quiet, reserved, patient and conservative, preferring to test and prove everything to my own satisfaction before committing myself. I take life seriously and can be easily and deeply hurt and go into moods which can be quite extreme at times, causing turmoil and unhappiness. I find it difficult to join in light conversation with those with whom I am not well acquainted. I could feel quite alone and uncommunicative. My limited verbal expression (except with those involved in my field of interest) makes it difficult for me to communicate my deeper thoughts even to those closest to me. Friendships and personal association are accordingly restricted, as well as business success, because I am over-cautious in venturing into financial risks or promotional effort. Contact: anahera@protonmail.com

Kategorier

Arkiv

hits